2013. szeptember 4., szerda

Test és lélek

Testem már rég feladná. Rémülten, telve félelemmel dermedek a látványra és hamarjában futásnak erednék - ehelyett itt tart valami érthetetlen vonzalom, egy ismeretlen szándék, egy megmagyarázhatatlan kötelék. Valami súlyos, lelkem legmélyebb bugyraiból feltörő ismeretlen erő, ami nem akar semmit, nem kényszerít semmire, nem oktat és nem vár el. Szótlan derű, hogy minden ellenére, hogy a foszlóban lévő álmokkal együtt is van a testen túl egy nevenincs ok. Sem időt, sem helyet nem ismer, mégis  jelez: a láthatón túl itt van. Bárhogy is képzeltem előbb, bármi volt a szándékom, nem megváltoztatható, meg nem határozható, szótlan jelenlét - értelme a pillanatnak, a sóhajnak és ellentéte a félelemnek, kételynek, okosságnak. Ellentéte anélkül, hogy bátorságnak, határozottságnak vagy butaságnak nevezhetném. A kérdés nélküli ismeret, a válasz nélküli tudás, egy halk lélegzet talán leginkább. Könnyed érzés, hogy sosem volt másképp és sosem lesz újra ugyanígy. Hogy mindennek ami van, az értelme  - Én, akit léleknek ugyan nem nevezhetek, de nem adhatok más, jobb nevet sem. A lélek, aki Vagyok, kortalanul leélve éveket és nem számolva, mennyi lehet még. Lélek, kiben az érzés halkan, szépen elolvadt, testem ráncai közül szelíden illant el, hogy ne maradjon más, csak az, aminek születtem s minden, ami rámtapadt vagy tévedésből felvettem, ne húzzon le sem fel, csak legyen/legyek az, aki a hajnalban megfürdik:) - s őrzöm ennek örömét.

15 megjegyzés:

  1. Hajnalfürdő

    foszló álmokkal
    válasz nélküli tudás
    testem feladná.

    VálaszTörlés
  2. Őrülni így (is) lehet. Van ez az állapot is, amit érdemes megőrizni. :-)

    VálaszTörlés
  3. A mai evangéliumból:

    Abban az időben Jézus ezt mondta apostolainak: Ne féljetek azoktól, akik
    megölik a testet, de a lelket nem tudják megölni. Inkább attól féljetek,
    aki a lelket is, a testet is a pokolba taszíthatja.
    Mt 10,28-33




    2013. szeptember 7. – Szombat, Szent Márk, István és Menyhért áldozópapok,
    kassai vértanúk

    Abban az időben Jézus ezt mondta apostolainak: Ne féljetek azoktól, akik
    megölik a testet, de a lelket nem tudják megölni. Inkább attól féljetek,
    aki a lelket is, a testet is a pokolba taszíthatja. Egy fillérért ugye két
    verebet adnak? És mégsem hull a földre egy se közülük Atyátok tudta
    nélkül. Nektek pedig minden szál hajatokat számon tartják! Ne féljetek
    hát: sokkal többet értek ti a verebeknél! Ha valaki megvall engem az
    emberek előtt, én is megvallom őt Atyám előtt, aki a mennyekben van. De ha
    valaki megtagad engem az emberek előtt, én is megtagadom őt Atyám előtt,
    aki a mennyekben van.
    Mt 10,28-33

    Elmélkedés:

    A kassai vértanúk mai ünnepén az evangélium az Isteni Gondviselésről szól,
    ami minden korban vigasztalást és megerősítést jelent azoknak, akiket
    hitük miatt bántalmazás vagy üldözés ér. Miért érdemes hinnünk az Isteni
    Gondviselésben? Ha Isten vigyáz minden teremtményére, köztük például a
    madarakra, akkor mennyivel inkább törődik a számára legfontosabb
    teremtményével, az emberrel. Isten vigyáz az életünkre, mégpedig
    legfőképpen úgy, hogy lelki javakat kapunk tőle. Meghív minket, hogy vele
    éljünk, és ez jelenti számunkra a boldogságot. Jóságának megtapasztalása
    személyes életünkben arra ösztönöz minket, hogy ne véletlenszerű események
    sorozataként értékeljük életünk napjait, hanem észrevegyük Isten segítő
    támogatását ezen eseményekben. Isten gondviselő szeretetére azzal
    válaszolunk, hogy neki engedelmeskedve és a lelki tökéletességre törekedve
    haladunk az üdvösség útján.
    „Ha valaki megvall engem az emberek előtt, én is megvallom őt mennyei
    Atyám előtt”(Mt 10,32) – mondja Jézus, s ez nem csupán kortársainak, hanem
    minden krisztushívőnek szól, nekünk is. A vértanúk megértették, hogy mit
    jelentenek ezek a szavak és életüket is készek voltak feláldozni az
    üdvösség, az örök élet reményében. Életünk során újra és újra
    megpróbáltatások érnek minket. Ilyenkor se veszítsük el hitünket, hanem a
    próbatételek idején erősítsük meg Isten iránti szeretetünket. Bízzuk
    magunkat Istenre!
    © Horváth István Sándor



    Imádság:

    Istenünk, segíts, hogy örömhíredet hirdethessük! Add, hogy hívásodra
    mindig figyelni tudjunk! Te azt kívánod, hogy az emberek szabadon
    kövessenek Téged. Nyisd meg, kérünk, az emberek szemét, hogy meglássák az
    evangélium fényét. Nyisd meg az emberek szívét, hogy befogadják a Te igéd
    igazságát, és boldogok legyenek, mert az örömhírben életet találnak.


    A mai evangélium és elmélkedés szövege itt hallgatható meg:
    http://evangelium.katolikus.hu/audio/NE20130907.mp3

    _______________________________________________
    Evangelium minden nap
    http://www.evangelium365.hu/

    Evangelium@lista.hcbc.hu
    http://lista.hcbc.hu/cgi-bin/mailman/listinfo/evangelium

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. :)
      Nem apróztad el, kedves Elek!:) Utólagos engedelmeddel a négyszeres kommentedből egyet csináltam.
      Ismerem a szentírást (valamelyest), ezeket a részeket mindenképp. Nem pontosan tudom kötni, ahhoz amit én írtam, de ez a blog már csak ilyen.:) Testről és lélekről írtam, eddig stimmel, de valójában énbennem nem volt sem kárhozattól, sem bármiféle külső erőszaktól, vagy hitem miatti megaláztatástól való félelem.
      Mindig izgalmas számomra, hogy egy gondolat mennyi különböző reakciót válthat ki az egyes emberből. Sokan vagyunk sokfélék és ez így jó nekem.:)

      Törlés
    2. Ne féljetek azoktól, akik
      megölik a testet, de a lelket nem tudják megölni. Inkább attól féljetek,
      aki a lelket is, a testet is a pokolba taszíthatja.
      Mt 10,28-33


      Az írásod címe és első mondata az, amire reagáltam ezt a részt a Szentírásból.

      Ezt pedig a mai Napi Evangéliumból másoltam be. Minden nap kapom levélben. És gondoltam ha már idézem, nem aprózom el:))) elküldöm az egészet, magyarázattal, imával. Hátha valakinek éppen jól jön.
      Nem tudtam, véletlenül mehetett át négyszer is...

      Akkor még egyszer: - Testem már feladná.- Igen ám, csak hogy a lélek feltudja adni, de a test az nem. Nagyon sok butaságot hordott, szerintem össze abban a bizonyos írásban Słavomir Mrożek. Ha én jól értettem, (de valami nagyon zavart olvasás közben) a testet és a lelket egyenlőnek, egyenrangúnak, két összekapcsolódott valaminek tartja, személyesíti meg? A test az csak egy porhüvely.. vagy kitudja...?

      Törlés
    3. Köszönöm a magyarázatot, kezdem kapizsgálni:)
      Csak porhüvely? Erre persze én sem tudok választ. Én nagyon egyben valónak gondolom a kettőt. Úgy képzelem, a lélek magának választja a Testet, amivel aztán összenőve, egymásnak társa lehetnek. Egymást segítik az úton, mindenféle tapasztalatokon át felismerik, kik is ők így együtt valójában.:)

      Törlés
  4. Szent JEHOVA! Nem megyünk mi sehova!

    VálaszTörlés
  5. :) Ne is, Gábor! Nem rossz hely ez a Föld! - míg bírja az ember:)

    VálaszTörlés
  6. Hajnalfürdő2013. május 24. 15:42

    Szia!:)

    Nagyon jó! Gondolom, nem véletlenül választottad.:)
    Válasz
    Popeye2013. szeptember 9. 6:55

    Akkor fussunk fiúk ,ha kedves az életünk!
    Akhelóosz folyamisten (vagy Phorküsz tengeristen [3]) és Melpomené múzsa (vagy Terpszikhoré, illetve az egyik pleiasz, Szterópé) leányai, vonzóak és borzalmasak egyszerre. A kísértés, a világi örömök és az érzéki vágyak megtestesítői: bűvös hangú, asszonyfejű, de madárszárnyakkal és karmokkal rendelkező szörnyek. Varázslatos hangjukkal és bölcs mindentudással elcsábítják a tengerészeket, majd megölik őket.
    Wikipédia

    VálaszTörlés
  7. Popeye:
    Kis képzavar? Vagy szándékos?:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nem ehhez a megjegyzéshez írtam ,hanem "Aki egyszer útnak indul"-hoz.

      Hajnalfürdő2013. május 24. 9:00

      :) No, akkor Te is úton vagy:)
      Én meg reggel kaptam magam rajta:)
      Amúgy ez a lány...nem lány, szerintem minimum szirén:)

      Törlés
  8. Kedves Popeye!:) Aki tengerész és sok spenóttól oly merész:)) - én pedig ott válaszoltam. (egyébként csak a hangja miatt írtam, amit:))

    VálaszTörlés